Spørgsmål og svar


Tilmelding til YouGov Panelet

Hvordan tilmelder jeg mig?

Du tilmelder dig ved at udfylde formularen til højre. Du får derefter tilsendt en aktiverings-e-mail til den e-mailadresse, du har angivet. Klik på linket for at aktivere dit medlemskab.

Hvem kan deltage i YouGov Panelet?

Alle personer, der er fyldt 15 år, som er bosiddende i Danmark, og som kan læse og skrive dansk, kan tilmelde sig YouGov Panelet.

Er der nogen tekniske krav til at deltage i panelet?

For at kunne deltage i panelet skal du have en aktiv e-mailadresse og en computer eller tablet (f.eks. en iPad) med internetadgang. Vores undersøgelser understøtter alle velkendte browsertyper (Internet Explorer, FireFox, Safari, Google Chrome). Vi anbefaler naturligvis, at man holder sin browser opdateret.

Må jeg tilmelde mig med flere konti?

Nej, det er kun tilladt at have én konto/medlemsprofil pr. person, ligesom det ikke er tilladt at oprette sig med en fiktiv profil eller udgive sig for at være en anden person. Der kan ligeledes kun tilmeldes én person pr. mailadresse.

Jeg kan ikke finde aktiverings-e-mailen

Du skal regne med, at der kan gå op til 24 timer, før du modtager e-mailen. Tjek eventuelt, om e-mailen skulle være endt i din mappen med uønsket post. Hvis du fortsat ikke modtager aktiverings-e-mailen bedes du kontakte vores panelsupport her.

 

Medlemsskab, konto og login

Hvordan logger jeg ind på min YouGov-konto?

Du får adgang til din YouGov-konto ved at klikke på "Mit YouGov" i top-menuen. Herefter skal du udfylde dine log-in-oplysninger i log-in-formularen.

Jeg har glemt min adgangskode

Hvis du har glemt din adgangskode, så kan du nulstille den her. Du bliver her bedt om at indtaste den e-mail-adresse, som du er registret dig med. Herefter sender vi dig en e-mail med et link, hvor du kan nulstille din adgangskode.

Jeg ønsker at ændre min e-mailadresse eller postadresse

Du kan ændre dine oplysninger under "Mit YouGov" ved at klikke her (det kræver, at du er logget ind).

Jeg vil gerne tilmelde en ven

Du kan tilmelde en ven via "Henvis en ven", som du finder under "Mit YouGov". For hvert nyt medlem, der tilmelder sig via din henvisning og gennemfører mindst fem undersøgelser (ud over den indledende profilundersøgelse), modtager du op til 200 point på din undersøgelseskonto. Du modtager ingen undersøgelsespoint for nye medlemmer, der ikke gennemfører mindst fem undersøgelser (ud over den indledende profilundersøgelse). Undersøgelsespoint for henvisninger bliver krediteret din konto, når det nye medlem har gennemført den femte undersøgelse (ud over den indledende profilundersøgelse).

Kan jeg sætte mit medlemskab i bero?

Nej, det er desværre ikke muligt at sætte sit medlemskab i bero.

Skal jeg oplyse jer om, at jeg tager på ferie?

På nuværende tidspunkt har vi ikke mulighed for at ekskludere dig fra invitationer til spørgeundersøgelser, mens du er på ferie, men vi arbejder på at gøre dette muligt for fremtiden. På nuværende tidspunkt skal du bare slette de invitationer, du modtager fra os i den pågældende periode. Dette vil ikke påvirke din deltagelse i fremtidige undersøgelser.

Hvad hvis jeg flytter til et andet land?

Du skal være bosiddende i Danmark for at være medlem af YouGovs danske panel. Hvis du flytter til et andet land, så bedes du melde dig ud af panelet her.

Hvad hvis jeg er inaktiv i en længere periode?

Deltagelse i YouGov Panelet er helt frivilligt, og det således op til dig, hvor ofte du deltager i undersøgelser. Hvis du har været inaktiv (ikke gennemført en undersøgelse) i mere end 12 måneder, vil du automatisk blive udmeldt af panelet. Herefter vil du ikke længere have adgang til din YouGov-konto, og dine point vil blive slettet.

 

Deltagelse i undersøgelser

Hvor ofte modtager jeg spørgeundersøgelser?

Vi kan ikke love, at du får tilsendt spørgeundersøgelser med en bestemt hyppighed, eftersom dette afhænger af den aktuelle arbejdsbyrde, og fordi vores udvælgelsesmetode gør, at udvælgelsen både er tilfældig og repræsentativ. YouGov udvælger aktivt deltagere til spørgeundersøgelserne, hvilket betyder, at det hver gang kun er en vis procentdel af panelet, der bliver inviteret. Dette sker for at opnå så nøjagtig en repræsentation af den befolkning, der skal undersøges, og er baseret på et komplekst system, hvor der tages hensyn til bestemte demografiske kvoter. Det er derfor et spørgsmål om sandsynlighed, hvor ofte du bliver inviteret. Blandt de personer, der opfylder de givne krav, udvælges de deltagende personer tilfældigt.

Hvorfor oplever jeg at blive udelukket fra undersøgelser?

I nogle undersøgelser søger vi en bestemt målgruppe. Hvis det viser sig, at du ikke passer ind i målgruppen, vil du blive udelukket fra den pågældende undersøgelse. Når det sker, vil vi forsøge at finde en anden undersøgelse til dig. Hvis det ikke er muligt, vil du til sidst blive "screened out", altså vil forløbet afslutte, uden at du modtog en undersøgelse. Når det sker, modtager du fortsat point i lotteriet til trods for, at du ikke deltog i en undersøgelse. Det vil med andre ord sige, at du aldrig "går tomhændet hjem". I nogle perioder kan du opleve at blive mere "screened out" end andre. Det kommer an på, hvor stor en efterspørgsmål der lige er på den målgruppe, som du tilhører.

Hvorfor bliver jeg ikke længere inviteret til spørgeundersøgelser?

Det kan skyldes, at dine spørgeundersøgelser havner i mappen til uønsket post. Det er vigtigt, at du tilføjer "no_reply@yougov.dk" og "info@yougov.dk" til din liste over sikre adresser. Hvis du fortsat ikke modtager spørgeundersøgelser, bedes du kontakte vores panel-suppport.

Må andre personer besvare undersøgelser på mine vegne?

Nej, dit medlemskab i panelet er personlig, og andre må derfor ikke besvare undersøgelser på dine vegne.

Hvem modtager resultaterne af undersøgelserne?

Hvem der læser undersøgelsesresultaterne, afhænger af, hvilken kunde der har bestilt undersøgelsen. Nogle gange bliver en undersøgelse udtrykkeligt bestilt med henblik på offentliggørelse. Dette er ofte tilfældet med vores mediekunder, og du vil i så fald kunne finde resultaterne af vores spørgeundersøgelser i aviser og i fjernsynet. I andre tilfælde anvender kunden undersøgelserne internt f.eks. som grundlag for en beslutning vedr. marketing eller politik. I så fald bliver undersøgelsen normalt ikke gjort offentligt tilgængelig. Offentliggjorte resultater kan ses i vores arkiver over offentliggjorte resultater.

Er jeg anonym, når jeg deltager i undersøgelser?

JA! Hos YouGov garanterer vi altid panelmedlemmers fulde anonymitet, når de deltager i undersøgelser. Ingen af de svar, som du har opgivet i forbindelse med en undersøgelse, kan kædes sammen med dig som person.

 

Point

Hvor kan jeg bruge mine point?

Hver gang du har deltaget i en undersøgelse, bliver du belønnet med point. Antallet af point afhænger af undersøgelsens længde.

Du har to muligheder for at anvende dine point:
Luksus Gavekort. Læs mere her.
Lotteri med lækre præmier. Læs mere her.

Kan mine point udløbe?

Nej, der er ingen udløbsdato på de point, du optjener i panelet. Dog kan du blive udmeldt og miste dine point, hvis du ikke har gennemført en undersøgelse i mere end 12 måneder.

Er jeg skattepligtig af de point, jeg optjener i panelet?

Medlemmer af panelet er skattepligtige af de point, der optjenes. YouGov er fritaget for oplysningspligt, og det er derfor den enkelte paneldeltagers ansvar at oplyse skattevæsenet om optjente point.

 

Gavekort

Hvad er et Luksus Gavekort?

Du kan vælge imellem Luksus Gavekort på 100 kr., 300 kr. og 500 kr. fra Sendentanke.dk. Et Luksus Gavekort er en kode på 10 cifre (XXXX-XXXX-XX), som giver dig frit valg blandt mere end 100-vis gavekort på sendentanke.dk. F.eks Matas, Interflora, JUST-EAT og mange flere.

Hvordan indløser jeg til gavekort?

Når du bestiller et gavekort på din YouGov-konto, vil du modtage en mail fra sendentanke.dk i løbet af en uge eller to. I mailen finder du en kode, som du skal bruge til at vælge gavekort på sendentanke.dk.

Hvad hvis jeg har spørgsmål til Luksus Gavekortet?

Hvis du har spørgsmål til Luksus Gavekortet kan du kontakte Sendentanke på e-mail: info@sendentanke.dk.Telefon: +45 70 22 47 00.

 

Pointshoppen

Hvad hvis jeg har spørgsmål til min ordre i Pointshoppen?

Hvis du har spørgsmål til din ordre, returvarer eller andet, så skal vi bede dig henvende dig direkte til Pointshoppen på e-mail: support@partnerstore.dk.Telefon: 7199 2009 (mandag til torsdag: kl. 8.00 -16.00 og fredag: 8.00 – 15.30)

 

Lotteriet

Hvorfor bliver nogle point automatisk lagt i lotteriet?

Hos YouGov bliver du altid belønnet med point. I langt de fleste af vores undersøgelser har du selv mulighed for at vælge, hvordan du ønsker at benytte dine point. Men vi har enkelte typer undersøgelser, som udløser point, der udelukkende kan anvendes i vores lotteri. Hvis man bliver udvalgt til en sådan undersøgelse, vil det i starten af undersøgelsen stå beskrevet, at undersøgelsen honoreres med point i lotteriet. Når du har afsluttet undersøgelsen, vil pointene blive indsat på din YouGov-konto og derefter overført automatisk til lotteriet.

Hvordan kan jeg deltage i lodtrækningen?

Du kan deltage i YouGov-lotteriet hver måned. Efter hver gennemført undersøgelse kan du vælge at deltage i lotteriet direkte. Du kan også deltage med de point, du har på din YouGov-konto. ved at gå til Min konto og vælge det antal point, som du ønsker at deltage med.

Hvad kan jeg vinde?

Du kan læse alt om lotteriet og præmierne ved at klikke her.

Hvor kan jeg se vinderne?

Alle vinderne får direkte besked og bliver endvidere offentliggjort på vores hjemmeside her.

Hvordan fungerer YouGov-lotteriet?

I YouGov-lotteriet trækkes 1 ny vinder hver måned. Lodtrækningen foretages af en computer, som trækker helt tilfældigt blandt de panelister, som har point i lotteriet den pågældende måned. Det gælder både point, som er blevet lagt automatisk i lotteriet, og point, som frivilligt er blevet lagt i lotteriet. Jo flere lodder, desto større chance har du. Trækningen foretages den første hverdag i måneden. Alle vinderne får direkte besked og bliver endvidere offentliggjort på vores hjemmeside. Du kan læse mere om lotteriet og se præmierne på vores hjemmeside. Læs mere om YouGov-lotteriet her.

 

Sikkerhed og beskyttelse af persondata

Er det sikkert at deltage i YouGov Panelet?

JA! Alene i Skandinavien har vi 140.000 panelmedlemmer, og deres sikkerhed er vores højeste prioritet. Derfor kan du være helt tryg, når du opgiver dine persondata. Vi beskytter dine persondata og overholder alle regler i persondataloven (www.datatilsynet.dk). Derved kan du være helt sikker på, at dine oplysninger ikke bliver misbrugt eller videregivet til andre. Vi følger endvidere de regler, som er fastlagt af ESOMAR (www.esomar.org), den europæiske sammenslutning af analysefirmaer. Læs mere om vores persondatapolitik her.

Risikerer jeg at modtage uopfordrede e-mails (spam), hvis jeg tilmelder mig YouGov Panelet?

Nej. YouGov sælger ikke personlige oplysninger til tredjepersoner. Dine kontaktoplysninger anvendes udelukkende af YouGov med henblik på at kontakte dig vedrørende deltagelse i YouGovs undersøgelser. Læs mere om vores persondatapolitik her.

Benytter YouGov cookies på hjemmesiden?

Dette websted gemmer ikke informationer, der i sig selv gør det muligt for os at identificere individuelle brugere af denne tjeneste uden de pågældendes tilladelse. De cookies, som webstedet måtte gøre brug af, benyttes enten kun under det enkelte besøg eller til at gemme brugerindstillinger med. Cookies deles ikke med tredjeparter. Læs mere om vores cookie-politik her.

Hvad bruger I mine personlige oplysninger til?

YouGov indsamler bestemte personlige oplysninger om de enkelte medlemmer af flere forskellige årsager. For det første gør det os i stand til at kontakte dig vedrørende deltagelse i undersøgelser, præmier og ubetaling af præmier. For det andet giver det os mulighed for at henvende os til dig med spørgeundersøgelser, der er relevante for netop dig. For det tredje giver det os mulighed for at analysere vores undersøgelsesdata ud fra for eksempel dit køn, din alder, eller hvilket område du bor i. Se vores Persondatapolitik for flere oplysninger herom. Paneldeltagerne giver YouGov lov til at videregive oplysninger til Pointshop vedrørende paneldeltagernes navne, postadresser og e-mailadresser samt om, hvor mange bonuspoint den enkelte deltager erhverver. Dette sker alene med henblik på at muliggøre Pointshop's indløsning af paneldeltagernes erhvervede bonuspoint.

Hvordan sikrer I mine persondata og andre oplysninger?

Vi er som analysefirma underlagt strenge regler for, hvordan vi skal behandle og opbevare personfølsomme data. En af de centrale regler er, at personfølsomme data (såsom politisk overbevisning, indkomst, familieforhold mm.) skal være helt adskilt fra personidentificerbare data (såsom navn, postnummer, fødselsdato, e-mail og køn). Det data, vi indsamler, opbevares i krypteret format på sikre servere. Læs mere om vores persondatapolitik her.

 

Udmeldelse

Jeg ønsker at melde mig ud

Du kan til hver en tid melde dig ud af panelet. Det gør du ved at gå til udmeldelsessiden her (kræver, at du logger ind).

Kontakt

Tilmeld