Danmarks mest anbefalede brands 2017

Danmarks mest anbefalede brands 2017
af

Lærerstandens Brandforsikring er fortsat Danmarks suverænt mest anbefalede brand, mens Huawei er den ultimative højdespringer i forhold til 2016.

YouGov BrandIndex har set nærmere på, hvilke virksomheder og brands, der er gode til at skabe ambassadører, altså kunder, der vil anbefale deres brands. Derfor lancerer YouGov BrandIndex nu Brand Advocacy Rankings 2017.

Mest anbefalede varemærker

Lærerstandens Brandforsikring er fortsat Danmarks mest anbefalede selskab og skiller sig positivt ud med en score på 77,6. Andenpladsen går til gengæld til en nyhed, MobilePay, som får en score 70,0, mens Thai Airways må nøjes med tredjepladsen med en score på 61,1.

YouGov BrandIndex’ Brand Advocacy Rankings 2017 byder derudover både på gamle kendinge som Skoda, Lego, Netflix og Løgismose samt flere nyheder som Aalborg Lufthavn, Det Kongelige Teater og Rema 1000.

Højdespringere

Største stigninger i Brand Advocacy score

Kinas førende smartphone-producent, Huawei, som er slået igennem på det danske marked med prisstærke smartphones, er årets højdespringer og har forbedret sin Brand Advocacy-score med 11.9 point. Det hænger blandt andet sammen med, at danskerne oplever, at de får god værdi for pengene, når de køber produkter fra Huawei.

Den anden højdespringer på listen er Totalkredit, som har forbedret sin score med 9,6 point. Totalkredit endte i februar 2016 i et stormvejr efter at varsle højere bidragssatser for kunder hos Nykredit og Totalkredit, men er nu på vej op igen.

Om YouGov BrandIndex rankingen

BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 300 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Brand advocacy-scoren findes ved, at man spørger respondenter, hvilke mærker de vil ANBEFALE til venner, familie eller kollegaer, og hvilke de vil anbefale dem at UNDGÅ. Netscoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.

Oversigten over varemærkerne med den største stigning i Brand Advocacy-score viser de varemærker, der har de største stigninger i Brand Advocacy-score fra 1. november 2016 til og med 31. oktober 2017 sammenlignet med samme periode 2016.

Data er et samlet gennemsnit for alle interview med kunder af de enkelte brands i perioden 1. november 2016 til og med 31. oktober 2017. Vi har kun medregnet brands, som har opnået minimum 500 interview i perioden.

Læs mere

Photo: GettyImages

Læs vores community-regler, før du opretter et opslag.