Her er danskernes favoritrejseselskab

Her er danskernes favoritrejseselskab
af

Danskerne foretrækker rejseselskabet Spies, mens de unge i byerne hellere vil booke rejsen på Momondo eller via airbnb, viser YouGov BrandIndex.

Når rejsen skal bookes, vælger halvdelen af befolkning at booke ophold og transport hver for sig (49%), mens hver tredje vælger en pakkerejse (33%) ifølge YouGov Profiles.

Men hvilke rejseselskaber/bookingsites foretrækker danskerne? YouGov har set nærmere på danskernes syn på både de traditionelle og nye udbydere på rejsemarkedet.

Indtryk

Alle rejseselskaber har en høj kendskabsgrad i befolkningen, men der er stor forskel på, hvilken opfattelse danskerne har af selskaberne. Spies ligger i toppen af rankingen målt på overordnet indtryk med en score på 24,4 fulgt af Bravo Tours (19,5) og FDM Travel (19,1).

Momondo er til gengæld den foretrukne rejsesøgemaskine blandt danskerne med en score på 19,2. Til sammenligning får Booking.com en score på 16,1, og Trivago scorer 13,4.

Købsovervejelse

Spies er også det selskab flest danskerne ville overveje at købe fra, næste gang de skal rejse (19,6% af danskerne overvejer Spies ved næste rejse), mens 17,4% vil booke via Momondo, og 16,4% overvejer Bravo Tours.

Airbnb ligger til gengæld i bunden af rankingen både målt på indtryk (score: 6,2) og købsovervejelse (8,6%).

De unge booker rejser på søgemaskiner og airbnb

Selvom Spies og Bravo Tours er de foretrukne rejseselskaber hos den brede befolkning, skal de dog ikke hvile på laurbærrene. De har nemlig ikke lige så godt tag i de unge under 40 år og særligt ikke de unge i de større byer.

De unges favoritter

Momondo er uden sammenligning den foretrukne rejsesøgemaskine (score: 29,2) med masser af luft til nærmeste konkurrent Booking.com (18,2).

airbnb har skiftet bundplaceringen ud med en tredjeplads med en score på 18,2 foran de mere veletablerede rejseselskaber på markedet. Spies ligger i bunden af rankingen med en score på 13,0.

Momondo er også den rejsesøgemaskine, som flest unge overvejer at booke næste rejse rejse gennem (34,1%), mens Booking.com kommer på andenpladsen (24,3%) og airbnb på tredjepladsen (17,6%) tæt fulgt af Spies (17,2%).

 

Hvem booker rejsen gennem airbnb?

Airbnb profil

Vi har set nærmere på målgruppen, som har booket rejser gennem airbnb inden for det seneste år ved hjælp af segmenteringsværktøjet YouGov Profiles.

Målgruppen, som har booket rejser gennem airbnb inden for det seneste år, består i overvejende grad af folk fra hovedstaden (47% mod 31% af befolkningen) og fra de større byer i Danmark (41%). Personer under 40 år og dem, der endnu ikke har fået børn, er også overrepræsenteret (43% mod 24% af befolkningen).

Airbnbs kunder booker ophold og transport hver for sig, når de skal på ferie (82% mod 49% af befolkningen), og de vil have oplevelser i ferien. 60% foretrækker en ferie med kombineret afslapning og seværdigheder, og 59% foretrækker storbyferier, mens 37% vælger rundrejsen med flere ophold på ferien.

Skal man fange denne målgruppes opmærksomhed, kan det med fordel foregå online.

Om undersøgelsen

I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 360 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Data er indsamlet i en periode på 20 uger med afslutning 31. maj 2019, hvor 2097 personer 18+ er blevet interviewet.

Læs mere om YouGov BrandIndex

YouGov Profiles er vores segmenteringsværktøj, som skaber unikke muligheder for at kortlægge og udforske en befolkningsgruppe og sammenligne forskellige befolkningsgrupper i detaljen. Data er indsamlet over en periode på 12 måneder indtil 2. juni 2019.

Læs mere om YouGov Profiles

Image: Getty

Læs vores community-regler, før du opretter et opslag.